1 lip 2008

ach, te naleśniki

Moja mama jest mistrzynią naleśników. Ostatnio, będąc w domu rodzinnym, analizowałam ingrediencje jej naleśników, szukając odpowiedzi na pytanie, dlaczego moje nie smakują tak samo. Kilka różnic zanotowałam, ale niestety, znów nie smakowały identycznie:) Może tu chodzi o doświadczenie, a może o coś zupełnie innego:)

Przepis na mamine naleśniki i moją modyfikacje podam kiedy indziej. Dziś naleśniki na słono - z tuńczykiem, kukurydzą i serem, polane sosem czosnkowym, z sałatką z rukoli i pomidorów koktajlowych.


Naleśniki z tuńczykiem, kukurydzą i serem
(przepis na 7 dużych naleśników)

ciasto
100 g mąki kukurydzianej
100 g mąki gryczanej
2 jajka
2 łyżki oleju
250 ml mleka
ok. 180 ml wody
szczypta soli

nadzienie
2 puszki tuńczyka
pół puszki kukurydzy
200 g tartego żółtego sera
przyprawy - pieprz, sól, chili, papryka
ewentualnie pół lampki białego wytrawnego wina

Obie mąki, jajka, mleko, olej i sól zmiksować, dolewając stopniowo wodę (trzeba wychwycić moment, kiedy ciasto będzie miało odpowiednią, półpłynną konsystencję. Być może potrzeba będzie nieco mniej wody).
Przygotować nadzienie - podgrzać razem wszystkie składniki, można dodać odrobinę białego wina, wówczas nadzienie nie będzie tak gęste. Smażyć naleśniki (na dużej patelni teflonowej, koniecznie bez tłuszczu), po przewróceniu na drugą stronę nałożyć na połowę nadzienie, odczekać chwilę, złożyć naleśnik na pół, wyłożyć na talerz.

Sos czosnkowy
2 łyżki twarożku śmietankowego
2 łyżki majonezu
2 łyżki jogurtu naturalnego
łyżeczka keczupu
2 przeciśnięte przez praskę ząbki czosnku
biały pieprz, cukier

Twarożek, majonez i jogurt wymieszać, dodać czosnek i przyprawy.


Ostatnio kupiłam sobie książkę Gordona Ramsaya, szefa kuchni z emitowanego w TVN Style programu "Piekielna kuchnia") pt. "Łatwe gotowanie", w której w większości przepisów królują pomidory koktajlowe. Widząc je więc wczoraj w warzywniaku obok rukoli, postanowiłam kupić oba warzywa, podświadomie czując, że to połączenie idealne. Okazało się, że mam rację;)) Przepisów na sałatki z rukoli i pomidorów koktajlowych pełno w Internecie, ale miło mieć wrażenie, że się samej cos odkryło... Nawet jeśli to... Ameryka;))

Sałatka z rukoli i pomidorów koktajlowych
100 g rukoli (lub po prostu 2 spore garści)
ok 10 pomidorów koktajlowych
szczypiorek z 2-3 dymek
oliwa, ocet winny, cukier, sól, pieprz, papryka.

Rukolę umyć, odsączyć, pomidory koktajlowe przeciąć na pół, szczypiorek pokroić. Wrzucić wszystko do miski. Sporządzić sos - ok. 4 łyżki oliwy wymieszać z kilkoma kroplami octu, dodać przyprawy.

Przepisy mogą być trochę mało precyzyjne, za co z góry przepraszam, trochę dziś eksperymentowałam, tylko przepis na sos czosnkowy jest zaczerpnięty z książki kucharskiej - zmieniłam jedynie proporcje (wstyd przyznać z jakiej książki, bo nie żadnego eksperta, tylko aktorki, która w dodatku jest dla mnie synonimem patriarchatu;)))
Może ktoś zgadnie, jaka to aktorka?:)))

1 komentarz:

admin - przepisy kulinarne pisze...

Przełom lata i jesieni to czas na przetwory domowe. Jabłka, śliwki, ogórki i papryka - w tym roku przecudnej urody. Polecam przepis na doskonałą, łagodną paprykę w occie. Robię ją od lat - zawsze udana. Zobacz też na inne przepisy na przetwory domowe, dobre przepisy to dobre przetwory.